DE | EN
Tel. +49 (0) 7181-976 26 26 (Mo-Fr. 9:00am – 6:00pm)

Repair order

A photo repair maintains and creates values, often memories, but always a (new) utility value.

A complex photo repair and revision must be economically worthwhile. The better the condition of a camera, the more valuable the investment in revision and repair.

We primarily repair classic analogue Leica and Hasselblad cameras and Lenses.


We carry out workshop inspections and repairs for cameras that are sold in our online shop, for analogue 35mm and medium format cameras from the brands Contax, Fuji, Hasselblad, Leica, Mamiya, Nikon, Rolleiflex, Voigtländer, Yashica and Zeiss.
 

On request and if there is free capacity, we will be happy to repair - after consultation - also on behalf of the customer.
Please call us first to discuss a repair option. Phone 07181-976 26 26 (Monday to Friday 9:00 a.m. to 6:00 p.m.)

We carry out workshop inspections and repairs for cameras that are sold in our online shop, for analogue 35mm and medium format cameras from the brands Contax, Fuji, Hasselblad, Leica, Mamiya, Nikon, Rolleiflex, Voigtländer, Yashica and Zeiss.
 

On request and if there is free capacity, we will be happy to repair - after consultation - also on behalf of the customer.
Please call us first to discuss a repair option. Phone 07181-976 26 26 (Monday to Friday 9:00 a.m. to 6:00 p.m.)


Analogue mechanical camera technology - despite all its complexity - can still be easily repaired today, as long as spare parts are available. We receive many inquiries about repairs, often also about the price. Basically, one should speak of a "value" that a camera experiences through the repair. And so everyone has to decide for themselves how much memory values ​​and/or restored utility values ​​are "worth" to them. Even if a CLA (Clean, Lubricate, Adjust) or repair does not represent a full restoration (as is perhaps the case with the "vintage service" carried out by Leica Customer Care), the measures involved in a camera repair are certainly comprehensive a "overhaul".  And it has a value and its price. 

Experience has shown that at least €350 must be expected for the repair of the winding mechanism and shutter of a Leica M2, Leica M3, Leica M4 as part of an overall inspection and CLA . The CLA of a Hasselblad 500 C/M starts at €250, a revision of a Hasselblad magazine with replacement of the light seals costs around €115. And so most repairs cost between around €100 and €350, sometimes more, rarely less.

Bitte senden Sie uns keine Reparaturaufträge zu, ohne zuvor mit uns Rücksprache zu halten. Die Reparaturmöglichkeiten sind auch davon abhängig, ob grundsätzlich eine Reparaturmöglichkeit besteht.

Kontakt

Bitte rufen Sie uns zunächst an, um eine Reparaturmöglichkeit zu besprechen.
Telefon 07181-976 26 26 (Mo-Fr. 9:00 – 18:00 Uhr)


Ich möchte mein defektes Gerät zur Reparatur einschicken und bin mir nicht sicher, ob sich das lohnt. Kann ich vorab Informationen zu den voraussichtlichen Kosten bekommen?

Grundsätzlich ist ein Kostenrahmen zur ersten Orientierung telefonisch oder per Mail nennbar. Ohne Vorlage des defekten Gerätes können jedoch keine verbindlichen Angaben zu möglichen Reparaturkosten gemacht werden.

Die Reparaturkosten werden individuell nach den für die Reparatur benötigten Ersatzteilen und der Arbeitszeit berechnet.
Sie können den defekten Artikel nach Rücksprache zur Überprüfung und Reparatur einsenden. Wir empfehlen, entweder eine Reparaturkosten-Grenze anzugeben oder um einen Kostenvoranschlag zu bitten. Bitte bedenken Sie, dass zur Feststellung der erforderlichen Arbeiten das Zerlegen des Produktes und unter Umständen eine Teilreparatur erforderlich ist. Bei Ablehnung der Reparatur wird daher eine Gebühr in Rechnung gestellt.

Zweck eines Kostenvoranschlags. Annahme und Ablehnung eines Kostenvoranschlages

Zur Erstellung eines qualifizierten, verbindlichen Kostenvoranschlages ist es oft erforderlich, die Reparatursache zumindest teilweise zu öffnen oder gar zu zerlegen, wenn eine Einschätzung auf Basis unserer Erfahrungen allein nicht ausreicht, um Art und Umfang der Reparatur abzuschätzen.

Der Kostenvoranschlag ist mit erheblichem Aufwand verbunden. Die Beauftragung eines qualifizierten Kostenvoranschlags sollte daher immer Ausgangslage für eine Reparaturdurchführung sein. Wird der Kostenvoranschlag nach einer Teildemontage abgelehnt, ist es manchmal nicht möglich, den Artikel wieder komplett in den Ausgangszustand zum Zeitpunkt des Erhalts zu versetzen.

Ich habe einen Kostenvoranschlag erhalten. Kann ich diesen telefonisch genehmigen?

Kostenvoranschläge erstellen wir grundsätzlich nur schriftlich und senden Ihnen diese als PDF per E-Mail zu. Die Bestätigung muss bitte ebenfalls schriftlich erfolgen, gerne ebenfalls per E-Mail.

Bei Ablehnung des Kostenvoranschlags erheben wir eine Bearbeitungspauschale.

Ich habe mein defektes Produkt zugeschickt. Wie lang ist die voraussichtliche Reparaturdauer? Wie kann ich den Status meiner Reparatur erfragen?

Sie erhalten nach Erhalt Ihrer Sendung per E-Mail zunächst eine Eingangsbestätigung.

Der Kostenvoranschlag kommt, sobald der Auftrag bei uns auf dem Werkstatttisch liegt. Das geschieht in der Reihenfolge der Auftragseingänge und kann mehrere Wochen dauern. Wird Ihrerseits der Reparaturauftrag auf Basis des Kostenvoranschlags dann bestätigt, erfolgt die tatsächliche Reparatur zeitnah. Insgesamt dauert der gesamte Prozess derzeit voraussichtlich zwischen 4 - 8 Wochen.

Ist der Reparaturauftrag fertig gestellt, erhalten Sie erneut eine Benachrichtigung. Dazwischen ist ein Abfrage des Reparaturstatus leider nicht möglich.

Kann ich mein defektes Produkt persönlich abgeben?

Generell empfehlen wir das Einsenden eines defekten Gerätes. Bitte achten Sie dabei darauf, dass das Gerät für den Transport sicher verpackt und gut geschützt ist.

Gerne können Sie Ihr Gerät auch persönlich abgeben. Bitte erfragen Sie die jeweiligen Öffnungszeiten und vereinbaren Sie einen Termin.

Muss ich auch das komplette Zubehör beilegen, wenn ich mein defektes Produkt zum Service schicke?

Wenn ein Zusammenhang des Defektes mit dem Zubehör bestehen könnte, sollte das Zubehör zur Fehleranalyse mitgeschickt werden.

Weist eine Kamera eine Fehlfunktion auf, sollte auch das verwendete Objektiv mitgeschickt werden, sofern ein Defekt am Objektiv nicht absolut ausgeschlossen werden kann.

Ich hatte mein Produkt zur Reparatur. Was mache ich, wenn das Gerät nach der Reparatur immer noch defekt ist?

Leider wird in den meisten Fällen ein erneutes Einschicken erforderlich. Bitte kontaktieren Sie uns für weitere Informationen zur Abwicklung der Reklamation. Grundsätzlich bieten wir 12 Monate Garantie auf die durchgeführte Reparatur

Ich hatte mein Produkt zur Reparatur. Was mache ich, wenn das Gerät nach der Reparatur immer noch defekt ist?

Leider wird in den meisten Fällen ein erneutes Einschicken erforderlich. Bitte kontaktieren Sie uns für weitere Informationen zur Abwicklung der Reklamation. Grundsätzlich bieten wir 12 Monate Garantie auf die durchgeführte Reparatur

Reparaturbetriebe

Zunächst reparieren wir - wenn immer möglich - in der fotohandel.de-Partnerwerkstatt in Stuttgart.

In manchen Fällen nutzen wir unsere Kontakte zu weiteren Partner-Werkstätten, teils auch im Ausland, die auf bestimmte Aufgaben und Reparaturen spezialisiert sind und/oder auf besondere Ersatzteile der Hersteller zugreifen können.

Reparaturauftrag

*Fotoreparaturen werden von einem fotohandel.de - Partnerbetrieb durchgeführt. Alle Zusendungen, Korrespondenz wie Eingangsbestätigung, Kostenvoranschlag, Rechnungsstellung o.ä. erfolgen direkt durch den Partnerbetrieb. Sie können sich für alle Fragen jederzeit gerne an fotohandel.de, aber gerne auch direkt an den Reparaturbetrieb wenden.

 
Hier können Sie den Reparaturauftrag als PDF herunterladen,
ausdrucken und Ihrer Reparatursendung beifügen.

General terms and conditions for repairs

1. General

First we repair - whenever possible - in the fotohandel.de partner workshop Foto Kamera Service Hoffmann, Viehwasen 18a, 70327 Stuttgart. All mailings and correspondence such as confirmation of receipt, cost estimates, invoicing, etc. are carried out directly by the partner company.

In some cases we use our contacts with other partner workshops that specialize in certain tasks and repairs and/ or have access to special spare parts from the manufacturer.

Repairs are carried out exclusively under these conditions, shipments exclusively in accordance with these Conditions made. Differing conditions from We do not recognize clients.

2. Order / cost estimate / repair

2.1 Repairs will only be carried out after a written order. Verbal agreements are invalid.

2.2 You will receive an order confirmation for the device sent in, unless a non-binding cost estimate is prepared at the express request of the client. Should be at the If no fault is found when the device is examined and the device functions correctly, the client can be charged a flat-rate examination fee equal to the cost of one The cost estimate will be invoiced.

2.3 The cost estimate will be a flat rate of 50 euros including statutory VAT. If the customer orders repairs after sending the cost estimate, this will not apply this flat fee. The amount of the remuneration can deviate by up to 20% from the amount stated in the non-binding cost estimate, without notice requirement. If it turns out during the course of the repair that the repair costs will be more than 20% higher than the estimated amount, the client will be provided with a supplementary cost estimate sent. In this case, the client has the right to terminate the contract. If he does not make use of this right of termination, the additional cost estimate becomes the basis for the transaction.

2.4 Guarantee Repairs will only be carried out if the corresponding proof of purchase is included with the repair shipment. The guarantee does not cover transport costs and risks for transporting the device to or from the repair shop.

2.5 If necessary and/or for organizational reasons, repairs can be sent to one of fotohandel. de* authorized workshop.

2.6 Repair orders are accepted subject to the procurement of spare parts.

3. Shipping

3.1 If an order is not placed within one month of the date the cost estimate was issued, the device will be returned unrepaired.

3.2 For devices that are returned unrepaired without a cost estimate being prepared, we* charge a flat-rate shipping fee plus VAT.

3.3 All devices will be returned at the expense and risk of the client. If requested, the device can be insured against transport damage and loss at the client's expense. If transport damage or breakage is discovered, an application must be made to the carrier for a statement of facts. Otherwise, claims for damages will be lost.

4. Claims for defects and liability

4.1 The statutory provisions on material defects and liability apply to consumers.

4.2 For entrepreneurs within the meaning of Section 14 of the German Civil Code (BGB), the provisions of the paragraphs apply.

4.3 ff. 4.3 When carrying out repairs, the repair company guarantees that the contractually agreed performance characteristics are met and correspond to the scope of services.

4.4 If the repair fails, the repair company will correct the warranty defects. If this is achieved even after a reasonable grace period has been set and has expired, this does not constitute an error the customer can - if the value or suitability of the service is limited - demand a reduction in the price or cancellation of the contract at his discretion. At However, in the case of insignificant errors or deviations, withdrawal from the contract is excluded.

4.5 Claims for defects expire 12 months after acceptance.

4.6 Claims for defects do not apply in the case of natural wear and tear or damage that occurs after the transfer of risk incorrect or negligent handling, excessive strain, unsuitable operating resources or due to special external influences that are not assumed under the contract.

4.7 If the client or third parties carry out improper changes or repair work, these and the resulting consequences do not apply either Claims for defects.

4.8 Otherwise, Section 4.6 (liability) applies. Claims for damages are excluded for insignificant defects.

4.9 Damage and Claims for reimbursement of expenses by the client, regardless of the legal basis, in particular due to pre-contractual breach of duty, breach of obligations arising from the Obligation and tortious acts are excluded. fotohandel.de* or the repair company are also not liable for direct or indirect losses and damage to material goods or intangible nature, downtime, loss of profits, loss of profits, loss of data, unavailability of the product or related components, damage to or loss of Software programs, data or removable storage media or virus infection. This does not apply if liability is mandatory, e.g. in cases of intent and gross negligence due to injury of life, body or health, in the event of a breach of essential contractual obligations. However, the amount of the claim for damages for the breach of essential contractual obligations is limited to: Foreseeable damage typical of the contract is limited, unless there is intent or gross negligence. A change in the burden of proof to the detriment of the client is possible with the above Regulations not connected.

4.10 We* do not assume liability for consumables sent in, such as film material, etc.

4.11 If repaired devices are not picked up within two months of notification of completion or accepted upon delivery, our liability ceases from this point onwards. After With prior warning, the repair company can sell the device as a pledge and offset the proceeds against our claims against the client. If a sale and/or a If repairs to enable a sale are not economically viable or reasonable, the repair company will dispose of the device professionally at the customer's expense. Additional Freight costs included unjustified refusal of acceptance at the expense of the client.

5. Payment

5.1 The remuneration for repair services is excluding from the invoice date Deduction due.

5.2 Payment must be made in cash upon collection or, if a chargeable delivery has been agreed, cash on delivery.

5.3 The client's refusal to pay entitles the repair company to exercise the company's lien on the repaired device .

6. Right of retention, offsetting and prohibition of assignment

6.1 The assertion of a right of retention that arises from the same legal relationship but not the same contractual relationship is excluded. The offsetting with Any counterclaims of our contractual partner are excluded unless these counterclaims have been legally established or are undisputed. If the contractual partner is an entrepreneur, this is the case The assertion of a right to refuse performance according to § 320 BGB and a right of retention is excluded.

6.2 Claims of the contractual partner may not be assigned to third parties without the written consent of the repair company.

7. Final provisions

7.1 Place of performance for repair services is Schorndorf

7.2 If the customer is a merchant, Stuttgart is agreed as the exclusive place of jurisdiction for all disputes between fotohandel.de* or the repair company and the contractual partner.

7.3 Changes and additions to these conditions must be made in writing to be effective.

7.4 If provisions of these conditions prove to be invalid, this does not affect the validity of the rest of the provisions.


Schorndorf, March 2023